Home

NuffNang

Monday, March 9, 2015

TRAVEL | PENANG WITH KTMB


© 2015 Hasif Rahman -  KTMB maps


 Well, travel untuk kali kedua bagi 2015 adalah ke Penang Island ! Sebelum ini saya ke Kuala Kangsar (travel + wedding reception) dan kali ini juga ke Penang Island untuk tujuan yang sama (travel + wedding reception). Wedding siapa? Pernikahan dan majlis persandingan diantara Nur Zahirah Zamri dan Wan Zul ( Mat Ju San) iaitu emcee dan pengapit saya ketika majlis persandingan saya yang lepas. Kedua - dua merupakan kawan baik saya yang telah banyak membantu ketika susah dan senang. Kali ini saya ke Penang Island menggunakan KTMB dan secara jujurnya ia merupakan kali pertama. So, I'll make a review about it. Buat masa ini saya sedang membuat sedikit homework untuk ke Penang Island untuk dua perkara utama. What to visit dan what to eat. Sebab saya belajar dari Bro Wazari Wazir, kemana tujuan kita melancong, perlu membuat sedikit homework agar kita bersedia serta tidak membuang masa. Just google it, and wow, there are few places that I really want to visit.

Seperti gambar di atas, itu merupakan peta KTMB bagi seluruh perjalanan di Malaysia dari Selatan ke Utara dan juga ke Pantai Timur. Tiket KTMB pagi perjalanan sedikit mahal dari bas serta tempoh perjalanan sedikit lama. Tetapi satu perkara, walaupun lama untuk tiba, tidak terasa tekanan kesesakan jalan dan kadar kemalangan seperti bas terbabas sebagainya sangat kurang. The origin will be from KL Sentral to Butterworth station. Akan mengambil taxi ke ferry station untuk ke Georgetown. Tetapi sedikit malang apabila tiket telah habis dijual dan cuma hanya dapat tiket dari Butterworth ke KL Sentral pada hari terakhir travel. Worst scenario, saya ke Penang Island dengan kereta bakal pengantin ! Haha. Satu pengajaran untuk kita semua, untuk KTMB Service, pembelian tiket mesti dibeli awal sekurang - kurangnya 2 minggu sebelum. Seminggu sebelum boleh dianggap lewat terutama jika hari bertolak pada Jumaat, Sabtu dan Ahad. Dan kebiasaannya coach Superior Night Class (Bed) adalah paling cepat habis.

Buat masa ini, hanya ada dua keretapi setiap hari dengan waktu bertolak yang berbeza iaitu Ekspres Rakyat dan Senandung Langkawi. KL Sentral to Butterworth mengambil masa sekitar 7 jam sahaja.

Terdapat 3 coach yang ada bagi pilihan kita iaitu :-

1. Superior Night Class (bed)
2. Economy Class
3. Superior Class
* Harga boleh disemak di website KTMB



© 2015 Hasif Rahman -  Superior Class Ticket


Harga untuk satu hala adalah RM34.00. Bayaran tiket boleh dibuat dengan Maybank2U atau Credit Card serta boleh juga dibeli terus di kaunter berkenaan. Kaedah pemilihan kerusi adalah seperti membeli tiket panggung wayang TGV, GSC. Dalam website akan menunjukkan kerusi dan barisan mana yang kita mahu.
Will review it more later on the service.

Update 18 March 2015

Yuuhuu...I'm home from Penang Island. Its hot but its rock ! Haha. Balik ke KL dengan KTMB from Butterworth to KL Sentral. Satu perjalanan yang sepatutnya 4 jam dengan kereta menjadi hampir 8 jam dengan KTMB. Keseluruhannya perjalanan adalah selesa. Cuma kadang - kadang keretapi itu sedikit bergegar seperti air pocket ketika menaiki kapal terbang. Sepanjang perjalanan, ada petugas yang akan menolak troli makanan seperti pramugari di dalam kapal terbang. Harga agak mahal sedikit, but at night, nothing matters with a cup of hot milo.

Will use it for Singapore trip and Langkawi trip !

No comments: