Home

NuffNang

Monday, March 23, 2015

TRAVEL | WHAT I LEARNED


© 2015 Hasif Rahman -  Georgetown, Penang



" Let us always meet each other with smile, for the smile is the beginning of love "

- Mother Teresa -

" The best thing to hold on to in life is each other "

- Audrey Hepburn -

" Where there is love there is life "

- Mahatma Gandhi -


Phew, fikiran masih melayang di Penang Island. Haha. Masih terasa bangun pagi, tunggu bas, cari tempat makan untuk sarapan. To be honest, memang memenatkan, tetapi semua pengalaman itu yang menjadi kisah hidup yang boleh diceritakan kepada anak - anak kelak. To be honest, artikel - artikel dari Bro Wazari Wazir banyak membantu bagi saya untuk travel. Tips dia seperti buat homework terlebih dahulu ke tempat yang hendak dikunjungi, travel light, savings dan bagi saya, what lens to use. Saya bawak Canon 6D + 40mm sahaja. Cukup luas dan ringan. Benar juga dalam artikel - artikel dia tentang bagaimana travel itu membentuk pemikiran kita. We tend to be more creative when we travel. Even dalam Malaysia sekalipun, if we do it right, we can learn a lot. Contohnya dalam travel ini, paling kagum adalah dengan cara Penang Island menarik perhatian pelancong untuk ke sana :-

-The Street Art, The Museum (Camera / Chocolate / Owl / Others),
-Unique Cafes (Purrfect Cat Cafe/ Busy Bodhi Cafe / Others), 
-The Unique and Delicious Food (Cendol / Pasembor / Laksa Penang / Jeruk / Nasi Kandar / Others) 

and much more. It shows that, we don't need big shopping complex like KLCC and Mid Valley to attract tourist, but we need to prepare something to capture the people's heart. Amboi ayat, haha. 

Apapun sorry lambat sedikit nak review kawasan - kawasan yang dilawati. A bit busy with work. Gambar - gambar pun dalam RAW format. So nak terus upload ke blog tu memang tak dapat la. InsyaAllah kalau tiada halangan, will post about the Nasi Kandar first. Hari pertama sampai di Penang, Nasi Kandar adalah yang pertama dicari and you know what, memang sedap dengan campuran kuah dan ayam goreng berempah dia yang panas. Tu diaaaaaaaaaaaaa...haha

What I Learned From the Travel

Book Fast !

Perkara pertama yang perlu diambil perhatian, hotel/homestay booking and transportation tickets (Kapal Terbang, Keretapi, others). Kedua - dua itu perlu diambil perhatian yang serius terutama apabila kita travel pada musim percutian atau perayaan. Memang akan sold out sahaja or takda kekosongan. Seperti contoh yang dihadapi sendiri, tiket KTMB ke Georgetown sold out. Haha. Alhamdulillah ada back up, kereta bakal pengantin. Kelebihan booking awal juga, kita boleh pilih yang murah tetapi berkualiti.

Homework !

Homework ! Buat sedikit catatan tentang Places Recommended to Visit, Foods to Eat, Transportation. Benda ini penting supaya kita tidak membuang masa apabila tiba di tempat tersebut baru tercari - cari kemana mahu pergi. Kalau pergi ke tempat orang, tetapi duduk sahaja di dalam bilik, serupa duduk rumah. Haha. Plus, makanan local juga perlu dirasa. Contohnya ketika saya di Penang, mencari kedai Nasi Kandar Line Clear di Jalan Penang, Pasembor di Padang Kota Lama, Cendol di Jalan Penang, Seafood di Pulau Jerejak dan lain - lain. Jangan pula kita travel jauh - jauh tetapi kita cari fast food. We need to try the local foods !

Travel Light !

To save cost, biasanya kita akan banyak berjalan atau menggunakan perkhidmatan awam. Travel Light is the answer. Saya bersama isteri ke Penang hanya membawa satu bagi pakaian yang kecil bersama satu bag galas untuk kamera dan jajan. Boleh menjimatkan tenaga ketika berjalan ke sana sini.


Well, ini akan menjadi travel yang pertama sambil membuat review atas kawasan2 yang dilawati. Dulu biasa pergi ke mana - mana, tidak mengambil lansung perhatian untuk ambil gambar. Kalau ada pun hanya dua tiga shot sahaja. Itupun gambar sendiri yang membuktikan berada dikawasan tersebut tiada. Kali ini banyak gambar diambil termasuk diri sendiri plus will blog about it.

Somehow, its fun to travel and blog about it. Whether people read about it or not, it doesn't matter. The most important is what I feel. Oh ya, another important advise from Bro Wazari Wazir, print your photos ! Ok bos, will make a photobook about the Penang Trip ! Practice makes perfect before the Around The World Project ! See ya !


No comments: