Home

NuffNang

Sunday, August 9, 2015

JACK OF ALL TRADES, MASTER OF NONE




© 2015 Hasif Rahman - Kuala Lumpur | View from KPJ Tawakkal, Jalan Pahang


" If a street has a spirit, no matter how narrow it is, we can breathe comfortably over there "

- Mehmet Murat Ildan -


Mungkin diri ini masih dalam kekeliruan. Soalan yang paling susah saya nak jawab, 

" Which Photographer I want to be? "

Mungkin atas persoalan yang tidak dijawab itu, blog saya sedikit kelam kabut dan tidak fokus. Entri yang pelbagai dari Portrait Photography, Toy Photography, Street Photography, Travel Photography, Landscape Photography dan juga Fashion Photography. Blog yang kelam kabut tentu tidak mendapat pembaca setia. Selagi persoalan itu tidak terjawab, tidak fokus, blog juga menjadi seperti mana yang ada di dalam fikiran.

Selama ini saya menjadi "Jack of All Trades, Master of None". Semua saya buat, tetapi tiada satu pun yang saya betul - betul mahir. Boleh dikatakan, gambar - gambar yang menarik, seperti "lucky shot" semata - mata. Kalau persoalan itu tidak dijawab dengan segera, saya hanya membazirkan usia saya  dalam dunia fotografi tanpa visi dan misi yang jelas. Akhirnya tiada apa yang saya dapat banggakan satu hari nanti.

Sifu saya sendiri menegur, "stop being Jack of All Trades, Master of None, pick a side and master it". Ya, saya akui, mungkin itu kesilapan saya selama ini, yang membuatkan saya terus merangkak dalam dunia fotografi tanpa sebarang perkara yang boleh dibanggakan. Saya dah buat keputusan, persoalan kepada " Which Photographer I want to be? " ialah...


...............

No comments: